Wednesday, September 12, 2012

dua puluh satu



Osteoarthritis.

Simptom-simptom : 
- kesakitan dan kekakuan terutamanya pada waktu pagi.
- pembengkakan sendi.
- ketidakselesaan sendi sebelum atau semasa perubahan cuaca.
- kesakitan sendi semasa atau selepas aktiviti.
- sakit lutut apabila berjalan atau membengkok lutut.
- kesakitan pada bahagian bawah belakang semasa duduk terlalu lama.
- kesakitan bahu yang kerap.

semua simptom kat atas ni memang aku dapat rasa pun. and paling severe bila aku nak solat, lutut terasa sakit dan berbunyi. so, aku consumed IGg Plus pre-milk.


susu ni bagus. walaupun minum baru beberapa sachet, sakit kat lutut terus hilang. susu ni susu pertama ibu lembu. so, paras kalsium die memang betul betul sesuai dengan tubuh badan. tak terlalu tinggi dan terlalu rendah. tapi susu ni aku susah nak dapat. zaman bile ntah kali terakhir aku minum susu ni pun aku dah lupa. so, lately sakit aku datang balik. terpaksa lah beli anlene je.
Anlene ni tak disarankan oleh dr untuk minum, tapi ade jugak yang suruh amik anlene, sebab kandungan kalsium die terlalu tinggi untuk aku yang still muda ni, muda ok ! kalsium terlalu tinggi pon tak sesuai untuk badan. kalau kalsium tinggi sangat die boleh mengeras dalam salur darah kita and boleh menyebabkan salur darah kita keras. kita taknak salur darah yang keras ok. nak tulang je kuat. aku lupa penyakit tu nama apa ntah. ni hasil didikan cikgu cikgu kat sekolah ngan matrik. hiks ! teneuu teacher :) 


so, beberapa minggu lepas penyakit aku ni datang lagi. disebabkan dah tak tahan sangat, aku pergi juga face to face dengan pharmacist tu. then dia sarankan aku amik Glucosamine ni. glucosamine ni actually supplement yang boleh menambahkan fluid dekat sendi kita especially lutut. lutut aku ni aku rase bukan stakat fluid dah tade, dengan cartilage skali dah haus aku rase. braahhhhhh.. glucosamine dari 21st Century ni halal dan selamat untuk dimakan walaupun made from US sebab diderived from corn and not from shellfish. ok, salin balik je ape yang ade tulis kat botol tu. ahaks !


and lastly pakar drugs tu suruh aku guna yang atas ni. makkk oihh ! ni atok aku gune zaman dohulu dohulu kala nieyy. atok aku tu yelah umur 70 tahun. ni aku baru 21 tahun. wuwuwuwu..sadisss T____T tapela, aku reda jela pakai ni kat lutut. bendalah ni dapat support lutut korang yang jenis suka berjalan and berjimba kat TS tu. hiks ! ok, tu jela sedikit sharing is caring daripada aku. doakan kesihatan aku baik baik saje..huuu terima kasih <3 last but not least, jagelah pemakanan korang. jangan ingat korang still muda ley tibai je sume bende ok. mencegah itu lebih baik dari merawat. theheee :D



p/s : penyakit itu penghapus dosa. tenkiyu Allah :')






No comments: